söndag 28 mars 2010

Pärlflossa...


...Nej, jag menar pärlor och flossa eller rya som det också kallas. De här två kuddarna sydde jag för några år sedan. De är gjorda i fast härlig vadmal. Det ena hjärtat är gjort i sydd rya, man syr alltså ryaknutar på ett nätliknande underlag. Det är fantastiskt roligt och har faktiskt fått ett uppsving igen.


Tofsarna i hörnen på kudden är en fransad vadmalsbit som rullats ihop. Tips om man arbetar med vadmal och inte vill ha en hård klippt kant, är att riva tyget i stället vilket jag tycker ger ett finare utseende. Enkelt och snyggt.


Den biten jag var tvungen att klippa bort för att göra hål för ryahjärtat blev perfekt att sy fast med langettstygn på tvillingkudden. Runt det hjärtat fick det bli en inramning av glaspärlor. Det har varit garnbollar i hörnen på den kudden men sonen tyckte det var onödigt att de satt där.....
Just nu pryder kuddarna bänken i hallen. Ha en skön dag!

1 kommentar:

Malin sa...

Vilka jättesnygga kuddar! Sydd rya har jag aldrig provat. Det måste jag testa. Hoppas du får en trevlig påsk!
Kram Malin