torsdag 29 oktober 2009

Vårkläder!


Jag och en väninna var i Söderköping på Jofotex och som vanligt fick många fina tyger följa med hem. Jag brukar oftast ha en tanke med vad det ska bli av tyget jag köper, så även denna gång. Det jag inte tänkte på var hur jag skulle ha tid att göra dessa alster......Så detta lilla enkla vårset i storlek 80 till lillan har tagit ca 6 veckor att färdigställa, sista sömmen tog tre veckor att få tid och lugn att sätta sig med....urgh..... Det är inte så konstigt att man tappar inspirationen då och då. Men idag fanns både tid och inspiration i några timmar, när maken är hemma och ledig. Det har ritats mönster och klippts till en höst/vinter kollektion till lill tjejen. För att ge mig själv en ärlig chans att få kläderna färdiga har jag satt målet att de ska vara klara till jul. Just nu är jag så sugen på att ta fram symaskinen så jag kan dö...men jag vet att när barnen väl har lagt sig är kreativiteten inte så hög.

Mönster: Från Ottobre design nr 1 / 2009, med vissa ändringar.

Material: Trikå från Jofotex. Fantastiskt fint fjärilstryck!

Sämst: Jag syr på en vanlig Huskvarna, lilly 545 och har ännu inte investerat i någon overlock. Därför är det ganska knöligt att få till vissa sömmar snyggt i trikå.

Bäst: Att få tid att sy och bli klar.

En sak är säker i alla fall, de härliga små paketen ligger här och väntar på att bli nålade och sydda......

Inga kommentarer: